17-08-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W liceach w całym kraju będą realizowane zajęcia z filozofii. Nowy program edukacji filozoficznej będzie realizowany w tysiącu klasach w szkołach w całym kraju. Program ma zachęcić akademików do nauczania filozofii w szkołach i zacieśnić współpracę uczelni ze szkołami ponadgimnazjalnymi.
Wsparcie nauczania to jeden z priorytetów minister nauki i szkolnictwa wyższego Leny Kolarskiej-Bobińskiej. Pomysł programu pojawił się w 2014 r., podczas Okrągłego Stołu Humanistyki, na którym spotkali się przedstawiciele resortu nauki i środowiska akademickiego.
– Filozofia to nie tylko wykłady z jej historii – mówi prof. Lena Kolarska-Bobińska. – Edukacja filozoficzna to przede wszystkim zajęcia rozwijające umiejętności związane z argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem i logiką – podkreśla minister nauki.
W ramach planowanej edukacji filozoficznej nauczyciele akademiccy z kilkunastu jednostek naukowych, wyłonionych w konkursie, poprowadzą zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Program zakłada, że uczelnia nawiąże współpracę ze szkołami, które będą chciały wziąć w nim udział. Zajęcia z filozofii będą
dobrowolne.
Jak pokazują badania, filozofia korzystnie wpływa na ogólny rozwój uczniów. Ci, którzy mieli w szkołach filozofię, lepiej niż pozostali wyrażają swoje myśli, prowadzą dyskusję i argumentują swoje poglądy. Program edukacji filozoficznej to nie tylko pierwszy krok do szerszego wprowadzenia filozofii w liceach. Nowy program zakłada także podniesienie kompetencji nauczycieli. Nauczyciele liceów będą mieli okazję z bliska przyjrzeć się temu, jak wygląda praktyczne nauczanie filozofii i wykorzystanie metody z zajęć na innych szkolnych przedmiotach. Pracownicy przekonają się z kolei, jak przebiega nauka w szkołach i jakie umiejętności trzeba wykształcić w przyszłych .
Pilotaż programu edukacji filozoficznej ma wystartować w 2016 r. Szacowany budżet programu to 3 mln zł – środki na realizację będą pochodzić z unijnego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Początkowy zakres pilotażu to trwające 60 godzin zajęcia dla 1000 klas w całej Polsce. Naukowcy na realizację projektu otrzymywaliby w drodze konkursu granty w wysokości do 200 tys. zł.