03-03-2024
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Z badań wynika, że osoby, które mają wyższy poziom wykształcenia, wolniej się starzeją i żyją dłużej w porównaniu z tymi, które uczyły się krócej.
Dłuższa była istotnie powiązana z wolniejszym tempem i niższym ryzykiem śmierci w badanym okresie.
- Od dawna wiemy, że ludzie z wyższym wykształceniem żyją dłużej. Istnieje jednak wiele wyzwań, jeśli chodzi o ustalenie, dlaczego tak się dzieje i, co najważniejsze, czy promocja dłuższego uczenia się przyczynią się do zdrowej - mówi dr Daniel Belsky z Columbia Mailman School i Aging Center.
Aby zmierzyć tempo starzenia się, naukowcy zastosowali algorytm znany jako zegar epigenetyczny DunedinPACE do danych genomicznych. Najnowsze odkrycia wykazały, że zgodnie z miarą zegara epigenetycznego DunedinPACE dwa lata dodatkowej nauki przekładają się na wolniejsze tempo starzenia się o dwa do trzech procent. Spowolnienie tempa starzenia się odpowiada w przybliżeniu 10-procentowemu zmniejszeniu ryzyka śmierci w badanym okresie.
Starzenie biologiczne dotyczy nagromadzenia zmian molekularnych, które w miarę upływu czasu stopniowo osłabiają integralność i odporność naszych komórek, tkanek i całych narządów.
Niemal 2,5 tysiąca osób mających rodzeństwo porównano pod kątem lat spędzanych na uczeniu się i różnic w tempie starzenia się.
- Skupiliśmy się na długości edukacji danej osoby względem rodziców i rodzeństwa. To pozwala poznać efekty samego uczenia się - mówi dr Gloria Graf, współautorka badań.
- Nasze odkrycia potwierdzają hipotezę, że interwencje mające na celu promowanie osiągnięć edukacyjnych spowalniają tempo biologicznego starzenia się i sprzyjają długowieczności - zauważa dr Graf. - Zegary epigenetyczne, takie jak DunedinPace, mogą ulepszyć badania eksperymentalne, dając wyniki, które odzwierciedlają wpływ edukacji na zdrowe starzenie się na długo przed wystąpieniem chorób i w późniejszym życiu - wskazuje dr Belsky.
- Odkryliśmy, że dłuższe kształcenie się było powiązane zarówno z wolniejszym tempem starzenia się, jak i zmniejszonym ryzykiem śmierci w badanym okresie - mówi dr Graf. Ten wzorzec powiązań był podobny w różnych pokoleniach i dotyczył porównań rodzeństwa: dłużej uczące rodzeństwo starzało się wolniej w porównaniu z mniej wykształconymi braćmi i siostrami.
Na podstawie: