Strona głównaEdukacjaEdukacja, praca, życie społeczne - wszystko to wpływa na ryzyko demencji

Edukacja, praca, życie społeczne - wszystko to wpływa na ryzyko demencji

Dlaczego niektórzy ludzie ze złogami amyloidowymi w mózgu związanymi z chorobą Alzheimera nie wykazują żadnych objawów choroby, podczas gdy inni z taką samą ilością tych złogów mają wyraźne problemy z pamięcią i myśleniem? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzano się czynnikom genetycznym i czynnikom stylu życia, które mogą pomóc w stworzeniu „rezerwy poznawczej" zapewniającej ochronę przed chorobą.
Edukacja, praca, życie społeczne - wszystko to wpływa na ryzyko demencji [fot. athree23 from Pixabay]
„Rezerwy poznawcze" mózgu mogą wynikać m. in. z uczestnictwa w różnych klubach, grupach religijnych, zajęciach sportowych lub artystycznych, a także kształcenia do wieku 26 lat, wykonywania określonych zawodów i zdolności czytania. Jak się wydaje, kontynuacja nauki przez całe życie może pomóc chronić mózg, co ma zastosowanie nawet w przypadku osób, które w dzieciństwie miały słabsze wyniki w testach poznawczych. Wcześniejsze badania pokazały, że osoby ze słabszymi wynikami w szkole mają większe szanse na znaczący w starszym wieku niż ci, którzy dobrze sobie radzili.

- Wyniki pokazują, że na zdolności poznawcze wpływ mają czynniki trwające przez całe życie, a aktywność intelektualna, społeczna i fizyczna może pomóc w zapobieganiu osłabieniu i - mówi dr Dorina Cadar z Brighton i Sussex Medical School w Wielkiej Brytanii. - Budowanie rezerw poznawczych może zrównoważyć niekorzystny skutek niskiego poziomu zdolności poznawczych w dzieciństwie u osób, które nie miały okazji wieloaspektowo rozwijać się będąc dziećmi i zyskać silniejszą odporność psychiczną w późniejszym okresie życia - dodaje dr Cadar.

Odkryto, że wyższe umiejętności poznawcze w dzieciństwie, oznaczały wyższy wskaźnik rezerwy poznawczej, a lepsza umiejętność czytania miała związek z wyższymi wynikami w teście poznawczym w wieku 69 lat. Na każdą jednostkę zwiększenia wyników testów z dzieciństwa wynik testu poznawczego w starszym wieku wrastał średnio o 0,10 punktu. Na każdą jednostkę wzrostu umiejętności wyniki poznawcze zwiększały się średnio o 0,22 punktu.

Osoby z tytułem licencjata lub jeszcze wyższymi kwalifikacjami uzyskały średnio o 1,22 punktu więcej niż osoby bez formalnego wykształcenia. Ludzie, którzy zaangażowali się w co najmniej sześć zajęć w czasie wolnym, takich jak zajęcia edukacyjne dla dorosłych, kluby zainteresowań, wolontariat, zajęcia społeczne i ogrodnictwo, zdobywali średnio 1,53 punktu więcej niż ci, którzy podejmowali maksymalnie cztery rodzaje takich działań. Bardziej wymagająca intelektualnie praca także przyczyniała się do lepszych wyników poznawczych.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Hospicja.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy