W Małopolsce startuje projekt „Łącznicy 3 Wieku”, kierowany do osób 50+, działających na rzecz organizacji pozarządowych. Jego celem jest specjalistyczna edukacja liderów społecznych w zakresie: obywatelskich praktyk w Europie, coachingu i WEBkomunikacji. Uczestnicy otrzymają certyfikaty instruktora, wsparcie finansowe i logistyczne. Warsztaty rozpoczynają się w marcu w Krakowie, a udział w nich jest bezpłatny. Projekt realizuje Stowarzyszenie Menedżerów i Organizatorów Kultury SMOK we współpracy z Fundacją dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.
150. rocznica wybuchu powstania styczniowego w Muzeum Historii Polski
Pobudzenie do refleksji nad sensem powstania styczniowego to główny cel, zorganizowanej przez Muzeum Historii Polski, wystawy „1863. Gra o niepodległość", którą otwarto 21 stycznia w Warszawie. Na ekspozycji zgromadzono plakaty, zdjęcia i mapy walk z Rosjanami.
150 rocznica wybuchu Powstania Styczniowego - w Archiwach Państwowych
Lokalne placówki archiwów państwowych, posiadające w swoich zbiorach unikatowe materiały dokumentujące historyczne momenty w dziejach Polski, przygotowały samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami uroczystości upamiętniające powstanie styczniowe i jego uczestników, które będą odbywać się w całym kraju w 2013 r.
Dwujęzyczność szczególnie popłaca na starość
Seniorzy, którzy od dzieciństwa posługują się dwoma językami od dzieciństwa, potrafią szybciej przejść od jednego zadania do drugiego, wynika z badania opublikowanego w The Journal of Neuroscience.
Fizyczne korzyści z regularnych ćwiczeń są dobrze udokumentowane. Wydaje się jednak, że korzyści z aktywności fizycznej czerpie nie tylko ciało, ale i umysł.
Przebywanie na łonie natury czyni umysł bardziej kreatywnym
Nowe badanie pozwala przypuszczać, że piesze wycieczki na łonie natury sprawiają, iż stajemy się bardziej kreatywni.
Język angielski wywodzi się ze Skandynawii?
Dwóch czołowych profesorów odrzuciło tezę o anglosaksońskim pochodzeniu angielskiego, twierdząc, że mają dowody na to, iż wywodzi się ze Skandynawii.
Uczenie się przez całe życie warunkiem stałej szansy na znalezienie pracy
Podjęte zostały kolejne badania unijne nad znaczeniem uczenia się przez całe życie i jego wpływem na zatrudnienie. Dotychczasowe badania nie przyniosły wielu danych o sposobie budowania kapitału ludzkiego przez osoby prywatne, przedsiębiorstwa i podmioty publiczne w Europie za pomocą uczenia się przez całe życie. Aby to zmienić, 25 naukowców podjęło prace nad projektem LLLight'in'Europe, który otrzyma 2,65 mln EUR ze środków Siódmego Programu Ramowego (7PR) na rzecz badań naukowych i rozwoju technologicznego (BRT).
Z polską edukacją nie dzieje się dobrze. Kontrola NIK wskazała na marne efekty kształcenia w szkołach. W roku szkolnym 2009/2010 w jednej czwartej skontrolowanych szkół podstawowych i gimnazjów wyniki na sprawdzianach i egzaminach pogorszyły się w stosunku do roku poprzedniego, a jedna czwarta uczniów szkół zawodowych objętych kontrolą nie uzyskała uprawnień do wykonywania zawodu. Ponadto nauczyciele pracujący w szkołach często nie spełniali wymogów określonych przez Ministerstwo Edukacji.
Komplementy sprawiają, że osiąga się lepsze wyniki
Zespół japońskich naukowców odkrył, że ludzie uzyskują lepsze wyniki w nauce wykonywania określonych zadań, gdy inna osoba ich komplementuje.