11-01-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Seniorzy, którzy od dzieciństwa posługują się dwoma językami od dzieciństwa, potrafią szybciej przejść od jednego zadania do drugiego, wynika z badania opublikowanego w The Journal of Neuroscience.
W porównaniu do mówiących jednym językiem rówieśników osoby wykazują odmienne wzorce aktywności mózgu podczas dokonywania zmiany rodzaju wykonywanego działania.
Odkrycia potwierdzają wartość regularnego pobudzania aktywności umysłowej na różnych etapach życia. Wraz z wiekiem spada , a więc umiejętność dostosowania się do nieznanych lub nieoczekiwanych okolicznościach - a wraz z nią osłabieniu ulegają funkcje wykonawcze.
Uczeni z University of Kentucky College of Medicine zastosowali funkcjonalny rezonans magnetycznego (fMRI), aby porównać aktywność mózgu zdrowych dwujęzycznych seniorów (w wieku 60-68 lat) z funkcjonowaniem mózgu jednojęzycznych rówieśników. Badania dokonano podczas zadań testujących elastyczność poznawczą.
Naukowcy odkryli, że osoby dwujęzyczne były szybsze w wykonaniu powierzonych ćwiczeń niż ich rówieśnicy posługujący się jednym językiem, pomimo wydatkowania przez tych ostatnich jednojęzycznych mniej energii w korze czołowej - obszaru uznanego za udział w zmianie zadań.
Jak konkludują autorzy badań, dwujęzyczni seniorzy używają mózgów w sposób efektywniejszy. Posługiwanie się kilkoma językami może poprawić funkcjonowanie płatów czołowych mózgu.