12-11-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zespół japońskich naukowców odkrył, że ludzie uzyskują lepsze wyniki w nauce wykonywania określonych zadań, gdy inna osoba ich komplementuje.
Uczeni z japońskiego Narodowego Centrum Nauk Psychologicznych wraz z badaczami z innych placówek odkryli niegdyś, że ten sam obszar mózgu, prążkowie (część kresomózgowia), aktywuje się, gdy dana osoba jest nagradzana komplementem lub gotówką. Najnowsze badania dowodzą, że gdy prążkowie jest aktywne, ludzie wydają się być zachęceni do lepszego wykonywania zadań.
Czterdzieścioro ośmioro osób zostało zaproszonych do testów, w ramach których mieli nauczyć się określonego wzoru ruchów na klawiaturze (dokładniej - schematu naciskania klawiszy na klawiaturze w określonej sekwencji tak szybko jak to możliwe w ciągu 30 sekund). Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy. W jednej grupie była osoba indywidualnie komplementująca uczestników, w drugiej inni uczestnicy mieli okazję słyszeć komplementy kierowane do ćwiczących, w trzeciej grupie natomiast znaleźli się ci, którzy samodzielnie ewaluowali swoje wyniki na wykresach.
Kiedy następnego dnia uczestnicy zostali poproszeni o powtórzenie ćwiczenia, ludzie, którzy otrzymali bezpośrednie komplementy, lepiej wykonywali zadanie niż osoby z pozostałych grup. Uczeni sądzą, że ci, którzy odbierają komplementy po ćwiczeniach, wykonują je później znacznie efektywniej.
Dla mózgu odbieranie komplementów jest tak samo istotną społeczną nagrodą jak zarabianie pieniędzy za dobrze wykonaną pracę. Komplementowanie może stać się łatwą i skuteczną uzyskania lepszych wyników przez pracowników czy rehabilitujących się pacjentów, oceniają autorzy badań.
Wyniki testów zostały opublikowane online w PLoS ONE.