Potrzebę badań nad można dostrzec spoglądając na lukę między osobami, które posiadają i nie posiadają wyższego wykształcenia. Według statystyk zatrudnienia 82,8% Europejczyków w wieku od 24 do 65 lat z wyższym wykształceniem miało w 2010 r. pracę. W tej samej grupie wiekowej wskaźnik zatrudnienia wyniósł 68,3% wśród osób ze średnim wykształceniem i tylko 46% w przypadku osób, które nie ukończyły szkoły średniej. To pokazuje, że jeżeli Europa chce pracować, wyższe wykształcenie stanowi niezbędne podwaliny dla konkurencyjności na rynku pracy.
Szacuje się jednak, że wysokość łącznych inwestycji potrzebnych do dalszego generowania absolwentów uczelni wyższych wśród osób dorosłych w ciągu kolejnych dwóch dekad w całej Europie może sięgnąć aż 3,5 mld EUR, tj. 1,4% europejskiego produktu krajowego brutto (PKB) rocznie. Potrzebne będą nawet wyższe nakłady inwestycyjne na nieoficjalne i nieformalne środowiska uczenia się przez całe życie w ciągu życia zawodowego pracownika. Uwzględniając powyższe, uczenie się przez całe życie jest postrzegane jako nieodzowny czynnik stałej szansy na znalezienie pracy, zarówno z perspektywy indywidualnej, jak i z uwagi na potrzeby gospodarki.
Projekt ma również przynieść przedsiębiorstwom, gdyż uczenie się przez całe życie jest być może teraz bardziej potrzebne niż kiedykolwiek wcześniej. Rośnie obecnie uzależnienie sukcesu przedsiębiorstwa od wykształconej i kreatywnej siły roboczej, zwłaszcza w konkurencyjnym środowisku krajowym i globalnym. Młodych i wykwalifikowanych pracowników coraz trudniej znaleźć ze względu na zmiany demograficzne, ale zapewnienie możliwości kontynuowania wysokiej jakości uczenia się przez całe życie może przełożyć się na optymalną wydajność starzejącej się siły roboczej.
Wraz z nasilaniem się współzawodnictwa o talenty i ciągłym wzrostem mobilności pracowników, uczenie się przez całe życie może odegrać rolę w podnoszeniu zdolności przedsiębiorstwa do przyciągania i zatrzymywania utalentowanych pracowników.
Aby lepiej poznać zbiór umiejętności , w ramach projektu zostanie wykorzystana nowa metoda CPS (umiejętności rozwiązywania złożonych problemów, ang. Complex Problem Solving Skills), polegająca na wykorzystaniu testów komputerowych do oceny i pomiaru mocnych stron pracownika w rozwiązywaniu złożonych problemów w sposób szybki i oparty na współpracy. Wyniki badań umożliwią przedsiębiorcom wykorzystywanie potencjału uczenia się przez całe życie i osiąganie celów, takich jak: przyciąganie i zatrzymywanie nowych talentów, rozwijanie innowacyjności i zdobywanie wiedzy, by wejść na nowe rynki. To z kolei skłoni decydentów, strategów biznesowych i osoby prywatne do wprowadzania uczenia się przez całe życie w miejscu pracy.
Aby pomóc w osiągnięciu tych celów, Uniwersytet w Luksemburgu nawiąże współpracę z dziewięcioma uczelniami i instytutami badawczymi specjalizującymi się w czterech dziedzinach. Dr Samuel Greiff, psycholog i naukowiec uniwersytecki, jest przekonany, że metodologia CPS jest znaczenie lepsza, gdyż jest w stanie odzwierciedlić zmiany zachodzące w uczeniu nieformalnym w miejscu pracy. Jak twierdzi: "Testy komputerowe umożliwiają inny poziom oceny, który jest niedostępny dla metod opartych na materiałach drukowanych. Wnosi nowy wymiar testowania, gdyż badani siedzą przed monitorami komputera i są stymulowani realnymi sytuacjami".
W ramach projektu LLLight'in'Europe, który rozpoczął się w styczniu 2012 r., ocenie poddane zostaną umiejętności CPS 4.150 osób na przestrzeni czterech lat - 3.850 pracowników z 50 odnoszących sukcesy przedsiębiorstw w 15 krajach UE i 4 krajach spoza UE. Kolejnych 300 osób to przedsiębiorcy z całej Europy. Projekt będzie realizowany do września 2016 r., a pierwsze wyniki mają zostać opublikowane w 2015 r.
Więcej informacji:
LLLight'in'Europe:
Uniwersytet w Luksemburgu:
Zastrzeżenia odpowiedzialności
Podziel się:
Pracownicy 50 plus – świetni eksperci dzięki kształceniu ustawicznemu
Edukacja, praca, życie społeczne – wszystko to wpływa na ryzyko demencji
Codzienna (różnoraka) aktywność pomaga osłabić ryzyko demencji
Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany:
zaloguj się /
zarejestruj się
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.