03-09-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Mówi się, że mądrość przychodzi wraz z wiekiem, co szczególnie jest pocieszające, skoro w tym samym okresie ciało ulega osłabieniu...
Istnieje wiele - niekoniecznie koherentnych - sposobów na określenie, czym w istocie jest , ale jeden z mniej kontrowersyjnych elementów jej definicji to umiejętność rozwiązywania konfliktów. Przyznać jednak należy, że konflikty nie są tak samo traktowane w każdej kulturze. Amerykanie podkreślają indywidualność i rozwiązują spory w bezpośredni sposób, na przykład za pomocą perswazji. Natomiast Japończycy kładą większy nacisk na jedność społeczną i skłaniają się do rozstrzygnięć sporów w sposób bardziej pośredni, za pomocą strategii uników lub polegając na mediacji za pośrednictwem innej osoby.
Uczeni z University of Waterloo w Kanadzie zbadali jak rozwiązuje się konflikty i, co za tym idzie, jak różni się postrzeganie mądrości w kulturze japońskiej i amerykańskiej.
Naukowcy postawili hipotezę, że Japończycy, którzy wydają się być przywiązani do wartości harmonii interpersonalnej, lepiej wypadną w rozwiązywaniu konfliktów i wykazaniu mądrości już w relatywnie młodym wieku. Amerykanie zaś doświadczają większej ilości konfliktowych sytuacji i naukowcy sądzili, że w związku z tym kontynuują naukę rozwiązywania sporów w przez dłuższy czas i większą mądrością odznaczają się w późniejszym życiu.
Japońscy i Amerykańscy uczestnicy w wieku 25 -75 lat zostali poproszeni o przeczytanie artykułów prasowych opisujących między dwiema grupami oraz o odpowiedzi na kilka pytań, w tym: „Co - według ciebie - stanie się następnie?" oraz „Dlaczego właśnie to się wydarzy?" Następnie uczestnicy czytali opowieści o konflikcie między jednostkami - rodzeństwem, przyjaciółmi, czy - i odpowiedzieli na te same pytania.
Naukowcy zmierzyli, w jakim stopniu odpowiedzi uczestników ilustrowały sześć uprzednio określonych cech mądrego rozumowania: (1) rozważanie perspektywy innych (2), ocena prawdopodobieństwa zmian (3), wzięcie pod uwagę różnych możliwości, (4) uznanie granic własnej wiedzy (5), próby kompromisu, i (6) przewidywania rozwiązania konfliktu.
Zgodnie z tym, co prognozowali autorzy badań, Japończycy w młodym i w średnim wieku otrzymali wyższe wyniki na „skali mądrości" niż ich amerykańscy rówieśnicy w zakresie oceny konfliktów między grupami. W przypadku sporów między jednostkami starsi Japończycy także otrzymali wyższe notowania niż starsi Amerykanie, ale różnica była znacznie mniejsza niż ta obserwowana między młodszymi uczestnikami różnych nacji.
W przypadku Amerykanów starszy wiek związany był z wyższymi wynikami testu, związku takiego nie zanotowano wśród japońskich badanych. Okazuje się, że kultura jest ważnym czynnikiem rozwoju człowieka także w dojrzalszym wieku. Chociaż wiedza i mądrość dla Amerykanów może wiązać się z ilością lat, to samo może nie być prawdą dla „wychowanków" innych kultur.