13-08-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Muzyka nie tylko łagodzi obyczaje, umiejętność gry na jakimś instrumencie może także osłabić związany z wiekiem spadek możliwości poznawczych.
Dysponujemy coraz większą ilością dowodów na to, że nauka gry na instrumencie i kontynuowanie praktyki może oferować mentalne korzyści przez całe życie.
Najnowsze badania, opublikowane w czasopiśmie Frontiers in Human Neuroscience, pokazują, że gra na jakimś instrumencie może zmniejszyć skutki osłabienia możliwości psychicznych związanych z procesem starzenia się. Badania wykazały, że starsi ludzie, którzy uczyli muzyki w dzieciństwie i nadal grają na instrumencie przez co najmniej 10 lat, o wiele lepiej wypadli w testach i .
Okazuje się także, że utrzymywanie muzycznej aktywności w zaawansowanym wieku może zwiększyć zdolność myślenia neutralizując negatywny wpływ starszego wieku, a nawet brak edukacji.
Nasze zachowania mogą wpłynąć na zmiany w mózgu, mówią neurolodzy. Wydaje się, że w dzieciństwie, kiedy mózg wciąż się rozwija, nauka gry na instrumencie muzycznym i kontynuacja gry może stworzyć podstawy dla korzyści w późniejszym życiu. Jednakże cenne jest również podjęcie wysiłku nabycia umiejętności gry na instrumencie w średnim wieku.
W badaniu 70 i nie-muzyków w wieku od 59 do 80 lat zostało poddanych testom neuropsychologicznym. Ponadto pytano uczestników o ich styl życia. Muzycy uzyskali lepsze wyniki w przenikliwości , dokonywaniu oceny wzrokowo-przestrzennej, pamięci werbalnej i sprawności motorycznej.
Muzyka może być naturalnym sposobem wielozmysłowej stymulacji i skuteczną metodą leczenia różnych zaburzeń. Przykładowo, pomaga w rehabilitacji pacjentom, którzy przeszli udar.
Dlaczego uczeni zdecydowali się na zbadanie wpływu edukacji muzycznej na umysł zamiast wziąć pod uwagę np. naukę matematyki czy historii? Jednym z powodów było to, że relatywnie łatwo można oszacować czas poświęcony na muzyczne kształcenie się - to też znacznie precyzyjniejsze niż ocena zaangażowania w rozwiązywanie krzyżówek czy gry video. Ponadto edukacja muzyczna to intensywne ćwiczenie stanowiące wyzwanie kognitywne.