15-05-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Neurolodzy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa ujawniają, dlaczego osoby starsze mają problemy z zapamiętywaniem nowych rzeczy. Wraz z ze starzeniem się mózg nie jest w stanie tak skutecznie jak niegdyś przetwarzać nowych informacji, ponieważ określone ścieżki w mózgu ulegają degradacji.
Nasze starzejące się mózgi nie są w stanie odpowiednio przetwarzać nowe informacje, ponieważ ścieżki prowadzące do hipokampu - części mózgu, która przechowuje wspomnienia - ulegają z czasem degradacji. W efekcie mózgi nie mogą odpowiednio przechowywać nowych informacji i następuje zagubienie.
Uczeni zastosowali obrazowanie rezonansem magnetycznym w celu obserwacji mózgów 40 zdrowych młodych studentów uczelni i osób starszych w wieku od 60 do 80 lat. Uczestnicy oglądali rozmaite przedmioty, takie jak ananasy, probówki, ciągniki i klasyfikowali każdy - poprzez naciśnięcie przycisku - jako odpowiedni "wewnątrz" lub "na zewnątrz".
Następnie uczestnicy obejrzeli szereg zupełnie nowych zdjęć (każde inne) i ponownie zostali poproszeni o zaklasyfikowanie ich jako odpowiednie "wewnątrz" lub "na zewnątrz". Kilka minut później naukowcy zaprezentowali uczestnikom nowy zestaw fotografii i zapytali, czy każdy z widocznych na nich obiektów był "stary", "nowy", czy też "podobny".
Odpowiedzi „podobny" były najistotniejsze, bo pozwalały zorientować się czy uczestnicy potrafili dostrzec różnice między przedmiotami nieznacznie odmiennymi i że wiedzieli, iż określone przedmioty nie są identyczne z tymi, które widzieli przed chwilą.
Okazało się, że od osób starszych znacznie rzadziej padała odpowiedź „podobne", często zaś odpowiedź „stare", co wskazywało na nieumiejętność dokonania rozróżnień między podobnymi obiektami. To zaś jest związane degradacją ścieżek, które stanowią przejście od reszty mózgu do hipokampu. Im bardziej zdegradowany szlak, tym mniej prawdopodobne, że hipokamp przechowa podobne nowe wspomnienia jako różniące się od starych wspomnień.
Wyniki badań zostały opublikowane w internetowym wydaniu Proceedings of the National Academy of Sciences.