24-06-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ludzie o wyższej aktywności poznawczej w dojrzałym i starszym życiu mogą liczyć na istotne opóźnienie ewentualnych problemów z pamięcią i myśleniem.
Osoby, które mimo upływu lat stawiają swojemu umysłowi wyzwania dzięki ciągłemu dokształcaniu się lub wymagającej „mentalnej gimnastyki" w pracy, mają znacznie większe szanse na zachowanie pełni do późnego wieku.
W badaniach pracowników Mayo Clinic wzięły udział osoby po siedemdziesiątce i osiemdziesiątce, które nie cierpiały na . Odkryto, że ludzie więcej lat poświęcający na naukę, mający wymagającą intelektualnie pracę lub samodzielnie stawiający sobie wyzwania dla umysłu, doświadczają problemów z myśleniem i kilka lat później niż pozostali.
Aby ocenić wspomniane wyżej czynniki, uczeni zastosowali specjalne kwestionariusze, na podstawie których można było określić jak wymagająca była edukacja uczestników, ich praca oraz poziom samodzielnego stymulowania umysłu m. in. poprzez czytanie, zaangażowanie towarzyskie, korzystanie z komputera, etc.
Mężczyźni i kobiety, którzy odznaczali dłuższymi latami nauki i mieli stymulujące umysłowo profesje, np. pracowali jako chirurdzy, doświadczali spadku zdolności poznawczych o pięć lat później niż ludzie, którzy spędzili w szkole mniej czasu lub wykonywali prace manualne.
Co więcej, bez względu na długość edukacji i rodzaj wykonywanej pracy, ludzie, którzy stawiali wyzwania swojemu umysłowi co najmniej trzy razy w tygodniu, opóźniali rozwój problemów poznawczych o ponad trzy lata w porównaniu do osób rzadziej angażujących się działania wymagające wysiłku intelektualnego.
Jak wskazują eksperci, łagodne osłabienie zdolności poznawczych istotnie różni się od demencji. W jego przypadku nie mamy do czynienia z zakłóceniami wykonywania codziennych czynności, takich jak prowadzenie samochodu, przestrzeganie pór zażywania leków, zarządzanie pieniędzmi, gotowanie. Jeśli jednak tego rodzaju czynności sprawiają trudności, zazwyczaj ma się do czynienia już z demencją.
Wyniki badań opublikowano w JAMA Neurology.