Strona głównaEdukacjaNauka źródłem duchowości - poprawia dobrostan i nadaje sens

Nauka źródłem duchowości - poprawia dobrostan i nadaje sens

Badania prowadzone przez psychologów z Uniwersytetu w Warwick ujawniły silny związek między dostrzeganiem duchowego wymiaru nauki a pozytywnym samopoczuciem. Oznacza to podobne korzyści do tych kojarzonych z religią.
Nauka źródłem duchowości - poprawia dobrostan i nadaje sens
Sprawdzono, na ile ludzie wykorzystują naukę jako źródło i jaki jest jej związek z dobrym samopoczuciem.

- Duchowość jest najczęściej kojarzona z religią, ale nauka może być dla wielu ludzi ważnym źródłem podziwu i zachwytu, a także znaczącym źródłem zrozumienia siebie oraz wszechświata, co może sprzyjać poczuciu związku z innymi i poczuciem zakorzenienia w świecie - mówi dr Jesse Preston z University of Warwick.

Nauka przyczynia się do dobrostanu podobnego do obserwowanego u osób religijnych

Przeprowadzono ankietę wśród ponad tysiąca osób pod kątem ich stosunku do przekonań religijnych, duchowości oraz zainteresowań i wiary w naukę.

Zapytano ludzi o poczucie transcendencji, połączenia i znaczenia w kontaktach z nauką. Odpowiedzi uczestników porównano z innymi postawami wobec nauki, w tym z zainteresowaniem nauką i wiarą w naukę, uczuciem podziwu, poczuciem sensu życia i przekonaniami religijnymi.

Dostrzeganie duchowego wymiaru nauki miało związek z wiarą w naukę, ale w przeciwieństwie do innych postaw, w tym po prostu zainteresowania nauką, jej duchowość była kojarzona z uczuciem podziwu i ogólną duchowością. Jak się okazuje, naukowe źródła duchowości mogą być psychologicznie podobne do duchowości religijnej.

Co więcej, w grupie ateistów i agnostyków duchowość nauki była skorelowana z miarami dobrostanu psychicznego, takimi jak i sensu życia.

- Wcześniejsze badania wykazały, że przekonania religijne pozwalają przewidzieć pozytywny dobrostan psychiczny, ale sugerowały też, że osoby niereligijne mogą odznaczać się słabszym . Tymczasem w rzeczywistości pozareligijne źródła duchowości, podobnie jak nauka, mogą dawać takie same pozytywne skutki - wyjaśnia dr Preston.

Znaczące doświadczenia mogą poprawić wyniki w edukacji

Sprawdzono też powiązania między duchowością nauki a zaangażowaniem i uczeniem się, i stwierdzono, że duchowe doświadczenia w nauce oznaczały silniejsze zaangażowanie oraz lepsze zapamiętywanie informacji naukowych.

Według dr Preston można to wykorzystać w edukacji. - Chociaż nauka i religia różnią się pod wieloma względami, łączy je wspólna zdolność oddziaływania na duchowość poprzez poczucie podziwu, spójności i . Ten wyróżnik daje pewne ważne korzyści - zauważa dr Preston.

- Osoby szukające w nauce duchowego wymiaru były bardziej pozytywnie zaangażowane w analizy materiałów naukowe, co przekładało się na lepsze wyniki w nauce. Natomiast w grupie ateistów i agnostyków dostrzeganie duchowości nauki miało związek z wyższym dobrostanem i poczuciem sensu życia - dodaje dr Preston.

Na podstawie:

Tłum. i oprac. dr Joanna Papiernik,
Wydział Filozoficzno-Histroyczny Uniwersytetu Łódzkiego

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kobiety.net.pl
  • Aktywni 50+
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy