18-10-2023
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Badania prowadzone przez psychologów z Uniwersytetu w Warwick ujawniły silny związek między dostrzeganiem duchowego wymiaru nauki a pozytywnym samopoczuciem. Oznacza to podobne korzyści do tych kojarzonych z religią.
Sprawdzono, na ile ludzie wykorzystują naukę jako źródło i jaki jest jej związek z dobrym samopoczuciem.
- Duchowość jest najczęściej kojarzona z religią, ale nauka może być dla wielu ludzi ważnym źródłem podziwu i zachwytu, a także znaczącym źródłem zrozumienia siebie oraz wszechświata, co może sprzyjać poczuciu związku z innymi i poczuciem zakorzenienia w świecie - mówi dr Jesse Preston z University of Warwick.
Nauka przyczynia się do dobrostanu podobnego do obserwowanego u osób religijnych
Przeprowadzono ankietę wśród ponad tysiąca osób pod kątem ich stosunku do przekonań religijnych, duchowości oraz zainteresowań i wiary w naukę.
Zapytano ludzi o poczucie transcendencji, połączenia i znaczenia w kontaktach z nauką. Odpowiedzi uczestników porównano z innymi postawami wobec nauki, w tym z zainteresowaniem nauką i wiarą w naukę, uczuciem podziwu, poczuciem sensu życia i przekonaniami religijnymi.
Dostrzeganie duchowego wymiaru nauki miało związek z wiarą w naukę, ale w przeciwieństwie do innych postaw, w tym po prostu zainteresowania nauką, jej duchowość była kojarzona z uczuciem podziwu i ogólną duchowością. Jak się okazuje, naukowe źródła duchowości mogą być psychologicznie podobne do duchowości religijnej.
Co więcej, w grupie ateistów i agnostyków duchowość nauki była skorelowana z miarami dobrostanu psychicznego, takimi jak i sensu życia.
- Wcześniejsze badania wykazały, że przekonania religijne pozwalają przewidzieć pozytywny dobrostan psychiczny, ale sugerowały też, że osoby niereligijne mogą odznaczać się słabszym . Tymczasem w rzeczywistości pozareligijne źródła duchowości, podobnie jak nauka, mogą dawać takie same pozytywne skutki - wyjaśnia dr Preston.
Znaczące doświadczenia mogą poprawić wyniki w edukacji
Sprawdzono też powiązania między duchowością nauki a zaangażowaniem i uczeniem się, i stwierdzono, że duchowe doświadczenia w nauce oznaczały silniejsze zaangażowanie oraz lepsze zapamiętywanie informacji naukowych.
Według dr Preston można to wykorzystać w edukacji. - Chociaż nauka i religia różnią się pod wieloma względami, łączy je wspólna zdolność oddziaływania na duchowość poprzez poczucie podziwu, spójności i . Ten wyróżnik daje pewne ważne korzyści - zauważa dr Preston.
- Osoby szukające w nauce duchowego wymiaru były bardziej pozytywnie zaangażowane w analizy materiałów naukowe, co przekładało się na lepsze wyniki w nauce. Natomiast w grupie ateistów i agnostyków dostrzeganie duchowości nauki miało związek z wyższym dobrostanem i poczuciem sensu życia - dodaje dr Preston.
Na podstawie:
Tłum. i oprac. dr Joanna Papiernik,
Wydział Filozoficzno-Histroyczny Uniwersytetu Łódzkiego