Strona głównaEdukacjaUcz się kilku rzeczy jednocześnie - tak poprawisz zdolności poznawcze w starszym wieku

Ucz się kilku rzeczy jednocześnie - tak poprawisz zdolności poznawcze w starszym wieku

Uczenie się kilku nowych rzeczy jednocześnie zwiększa zdolności poznawcze u osób starszych.
Ucz się kilku rzeczy jednocześnie - tak poprawisz zdolności poznawcze w starszym wieku [fot. David Schwarzenberg from Pixabay]
Jednym z istotnych sposobów na powstrzymanie osłabienia zdolności poznawczych jest uczenie się nowych umiejętności, tak jak robi to dziecko. Warto być jak gąbka: trzeba szukać nowych umiejętności do nauki; utrzymać motywację; polegać na mentorach, którzy nas poprowadzą; rozwijać się w środowisku, w którym poprzeczka jest ustawiona wysoko, radzi psycholog Rachel Wu.

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego podkreślają, że naturalne doświadczenie uczenia się od niemowlęctwa do dorosłości wymaga jednoczesnego nabywania wielu umiejętności. Podobnie, jak uważają psycholodzy, uczenie się licznych nowych rzeczy w zachęcającym środowisku w starszym wieku skutkuje rozwojem poznawczym. A nagrodą za to jest zachowanie niezależności na .

Już wcześniejsze badania pokazały korzyści poznawcze u seniorów, którzy uczą się nowych umiejętności, takich jak fotografia czy aktorstwo. Tych kompetencji jednak nabywano oddzielnie lub sekwencyjnie. Teraz sprawdzono, jak działa zaangażowanie w kilku dziedzinach w tym samym czasie.

Do badań zaproszono osoby w wieku 58 - 86 lat. Seniorzy brali udział w trzech do pięciu zajęć przez około 15 godzin tygodniowo przez trzy miesiące. Zajęcia obejmowały: język hiszpański, obsługę iPada, fotografię, rysunek i komponowanie muzyki.

Uczestnicy zostali poddani testom poznawczym przed, w trakcie i po badaniach, aby ocenić roboczą (np. zapamiętywanie numeru telefonu na kilka minut); kontrolę poznawczą (przełączanie się między zadaniami) i pamięć epizodyczną (np. pamiętanie, gdzie zaparkowaliśmy samochód).

Po zaledwie 1,5 miesiąca uczestnicy poprawili swoje możliwości poznawcze do poziomu zbliżonego do tego cechującego dorosłych w średnim wieku, czyli młodszych o około 30 lat. Osoby z grupy kontrolnej, które nie uczestniczyły w zajęciach, uzyskały takie same wyniki testów poznawczych na początku i na końcu badań.

- Uczestnicy zajęć cechowali się 30-letnią różnicą w zdolnościach poznawczych już po 6 tygodniach i zachowali je, ucząc się wielu nowych umiejętności - mówi Wu.

- Przesłanie jest takie, że starsi mogą nabyć wielu nowych kompetencji w tym samym czasie, a to z kolei może poprawić ich . Badania pokazują, że intensywne doświadczenia edukacyjne, podobne do tych, z które są powszechne wśród młodszych, mogą poprawić zdolności seniorów - wyjaśnia Wu.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Akademia Pełni Życia
  • Aktywni 50+
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy