05-08-2023
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Uczenie się kilku nowych rzeczy jednocześnie zwiększa zdolności poznawcze u osób starszych.
Jednym z istotnych sposobów na powstrzymanie osłabienia zdolności poznawczych jest uczenie się nowych umiejętności, tak jak robi to dziecko. Warto być jak gąbka: trzeba szukać nowych umiejętności do nauki; utrzymać motywację; polegać na mentorach, którzy nas poprowadzą; rozwijać się w środowisku, w którym poprzeczka jest ustawiona wysoko, radzi psycholog Rachel Wu.
Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego podkreślają, że naturalne doświadczenie uczenia się od niemowlęctwa do dorosłości wymaga jednoczesnego nabywania wielu umiejętności. Podobnie, jak uważają psycholodzy, uczenie się licznych nowych rzeczy w zachęcającym środowisku w starszym wieku skutkuje rozwojem poznawczym. A nagrodą za to jest zachowanie niezależności na .
Już wcześniejsze badania pokazały korzyści poznawcze u seniorów, którzy uczą się nowych umiejętności, takich jak fotografia czy aktorstwo. Tych kompetencji jednak nabywano oddzielnie lub sekwencyjnie. Teraz sprawdzono, jak działa zaangażowanie w kilku dziedzinach w tym samym czasie.
Do badań zaproszono osoby w wieku 58 - 86 lat. Seniorzy brali udział w trzech do pięciu zajęć przez około 15 godzin tygodniowo przez trzy miesiące. Zajęcia obejmowały: język hiszpański, obsługę iPada, fotografię, rysunek i komponowanie muzyki.
Uczestnicy zostali poddani testom poznawczym przed, w trakcie i po badaniach, aby ocenić roboczą (np. zapamiętywanie numeru telefonu na kilka minut); kontrolę poznawczą (przełączanie się między zadaniami) i pamięć epizodyczną (np. pamiętanie, gdzie zaparkowaliśmy samochód).
Po zaledwie 1,5 miesiąca uczestnicy poprawili swoje możliwości poznawcze do poziomu zbliżonego do tego cechującego dorosłych w średnim wieku, czyli młodszych o około 30 lat. Osoby z grupy kontrolnej, które nie uczestniczyły w zajęciach, uzyskały takie same wyniki testów poznawczych na początku i na końcu badań.
- Uczestnicy zajęć cechowali się 30-letnią różnicą w zdolnościach poznawczych już po 6 tygodniach i zachowali je, ucząc się wielu nowych umiejętności - mówi Wu.
- Przesłanie jest takie, że starsi mogą nabyć wielu nowych kompetencji w tym samym czasie, a to z kolei może poprawić ich . Badania pokazują, że intensywne doświadczenia edukacyjne, podobne do tych, z które są powszechne wśród młodszych, mogą poprawić zdolności seniorów - wyjaśnia Wu.
Na podstawie: