13-08-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Uczeni zastanawiali się, dlaczego lepiej wykształceni ludzie mają mniej problemów z demencją. Nowe badania pokazują, że mózgi tych, którzy dłużej się uczyli, efektywniej kompensują uwarunkowania związane z demencją.
Szereg badań w ciągu ostatnich 10 lat wykazał, że im dłużej ludzie zostają w szkole, tym mniej prawdopodobne jest, że doświadczą objawów demencji w starszym wieku, ale wyjaśnienie, dlaczego istnieje tu związek, pozostaje niejasne.
Osoby starsze z wyższym poziomem wykształcenia lepiej radzą sobie z uszkodzeniami mózgu związanymi z podeszłym wiekiem, wynika z raportu opublikowanego w zeszłym miesiącu w czasopiśmie „Brain".
Zespół brytyjskich i fińskich naukowców zbadał mózgi 872 osób, które wzięły udział w trzech badaniach dotyczących starzenia się i stwierdził, że u bardziej wykształconych badanych zanotowano mniej oznak demencji niż u tych, którzy szybciej skończyli edukację, niezależnie od stopnia rozwoju choroby.
- U lepiej wykształconych uczestników zaobserwowano takie same zmiany, uszkodzenia, czy patologie w mózgu, jak u osób z niskim wykształceniem - powiedziała dr Hannah Keage z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu w Cambridge. - Pierwsza wspomniana grupa była po prostu w stanie zrekompensować te zmiany lub poradzić sobie z nimi przed pojawieniem się objawów - dodała.
Edukacja jako bufor
Podczas gdy mózgi ludzi rzeczywiście mogą zostać uszkodzone przez demencję, u osób wykształconych oznaki choroby są znacznie łagodniejsze i ludzie ci mogą kontynuować normalne życie.
- Być może dłuższa edukacja rzeczywiście uczy mózg robić różne rzeczy w różny sposób i sprawia, że ma swoistą „rezerwę" poznawczą, która stanowi bufor w przypadku, gdy utracie ulegają niektóre umiejętności - stwierdziła dr Keage.
W jaki sposób mózg potrafi pominąć szkody związane z podeszłym wiekiem pozostaje tematem dla dalszych badań, czytamy w raporcie, ale jego autorzy podkreślają, iż edukacja jest tu jednym z czynników. Odpowiednia dieta i zdrowy styl życia również wydają się być czynnikami obniżającymi ryzyko związane z wystąpieniem objawów demencji.
- Masz wpływ na zmniejszenie ryzyka demencji i jest wiele rzeczy, które możesz uczynić, by zminimalizować prawdopodobieństwo problemów tego rodzaju - powiedziała dr Keage.
Naukowcy twierdzą, że każdy rok dodatkowej edukacji zmniejsza ryzyko rozwoju demencji nawet o 11 procent.
Otępienia jest związane z zaburzeniami poznawczymi i niepełnosprawnością w codziennym funkcjonowaniu z powodu problemów mentalnych. Choroba Alzheimera jest jedną z najbardziej znanych rodzajów demencji, ale istnieje wiele innych, w tym otępienie naczyniowe oraz otępienie z ciałami Lewy'ego.
Choroba Alzheimera jest postępującym schorzeniem neurodegeneracyjnym ośrodkowego układu nerwowego, prowadzącym do stanów otępiennych, utraty pamięci, zdolności kognitywnych czy pogorszenia się oceny sytuacji. czytaj dalej »