11-02-2022
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ageizm, czyli dyskryminacja ze względu na wiek, jest powszechny. Na Cornell University pokazano, że poprzez edukację i kontakt międzypokoleniowy można zredukować uprzedzenia i stereotypy związane ze starzeniem się.
Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization, WHO), wiek jest najbardziej akceptowalnym społecznie na świecie. Dyskryminacja osoby ze względu na jej zaawansowanie w latach jest częściej uważana za zupełnie normalną częściej niż rasizm czy seksizm.
Według ekspertów programy, które sprzyjają kontaktom międzypokoleniowym, w połączeniu z edukacją na temat procesu starzenia się i jego błędnych wyobrażeń, najlepiej sprawdzają się w zmniejszaniu uprzedzeń. Takie interwencje miały największy wpływ na kobiety, nastolatki i młode osoby dorosłe.
- Najbardziej zaskakujące było to, jak część tych programów skutecznie działa. Jeśli uczymy ludzi więcej o - jeśli mniej się go boją, są do niego mniej negatywnie nastawieni i mają przyjemne interakcje ze starszymi ludźmi - to pomaga - mówi prof. Karl Pillemer z Cornell University.
Przejawy agresji, takie jak dyskryminacja w miejscu pracy i żarty na temat wieku w filmach, mogą mieć silny negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne osób starszych. Lekarze o nastawieniu dyskryminacyjnym mogą błędnie diagnozować starszych pacjentów lub wykluczać ich z pewnych terapii.
Starsi ludzie często przejmują negatywne nastawienie społeczeństwa do starzenia się. - A równocześnie przez to stają się bardziej podatni na zaburzenia psychiczne i choroby fizyczne. Umierają nawet średnio o 7,5 roku wcześniej niż osoby, które mają bardziej pozytywne nastawienie do starzenia się - wskazuje prof. Pillemer.
Przeanalizowano 63 badania przeprowadzone w latach 1976-2018, w których wzięło udział sześć tysięcy ludzi. Oceniono w nich efektywność trzech rodzajów interwencji, które miały na celu ograniczenie ageizmu: edukację, kontakt międzypokoleniowy oraz połączenie tych dwóch.
Najefektywniejsze programy łączyły edukację i kontakt międzypokoleniowy. Co ważne, - jak zauważa prof. Pillemer - takie działania są zarówno tanie, jak i łatwe do powtórzenia.
- Organizacje wolontariackie i programy pozaszkolne powinny pomyśleć o wykorzystaniu tych metod, aby zredukować postawy , ponieważ to faktycznie działa - radzi prof. Pillemer.
Na podstawie: