Strona głównaEdukacjaUmysł - fakty i mity

Umysł - fakty i mity

Często powtarzane i rozpowszechniane przekonania wydają się być prawdziwe, jednym z przystosowań umysłu jest bowiem internalizowanie i branie za pewnik tego, co stale utrwalane. Tymczasem prawda może być zupełnie inna. Warto zweryfikować popularne mniemania na temat możliwości naszych umysłów i sposobów ich funkcjonowania.
Umysł - fakty i mity
  • Jedzenie węglowodanów ogłupia
Ogólnie rzecz biorąc węglowodany wydają się poprawiać pamięć i funkcjonowanie mózgu. Badanie przeprowadzone przez uczonych z Uniwersytetu w Toronto wykazało, że osoby, u których zanotowano największy procent kalorii pochodzących z węglowodanów w diecie, uzyskały najlepsze wyniki testów. Nie warto jednak przeceniać efektów węglowodanów, u niektórych ludzi możliwy jest bowiem odwrotny efekt. - Jeśli poziom glukozy we krwi jest nieprawidłowy lub trudny do opanowania, jedzenie prostych węglowodanów, które zawierają takie przekąski, jak np. batoniki i biały chleb, może sprawić, że dana osoba poczuje się ospała i otępiała - wskazuje dietetyk Carina Norris. Ponadto warto pamiętać, że u ludzi z cukrzycą, stanem przedcukrzycowym, a nawet tych, którzy są szczególnie wrażliwi na zmiany poziomu cukru, węglowodany proste mogą mieć niekorzystny wpływ.

Konstruując swoją dietę trzeba pamiętać o utrzymywaniu odpowiedniego poziomu cukru we krwi. Jak wskazują eksperci, składniki pokarmowe, które uwalniają energię powoli, pomogą utrzymać umysł i ciało na odpowiednim poziomie „czujności". Szczególnie polecane są węglowodany złożone, takie jak owies, chleb pełnoziarnisty i owoce. Nienasycone tłuszcze i białka również pomagają zapewnić utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi, co ma wpływ na unikanie kryzysów „energetyczno-mentalnych".
  • Można nauczyć się nowego języka przez sen
To byłaby wspaniała szansa. Wystarczyłoby nastawić płytę CD i po kilku spokojnie przespanych nocach można by było wykazać się płynną znajomością chińskiego. Niestety, nie ma żadnych dowodów naukowych na skuteczność takiej „nauki". Według brytyjskiej National Sleep Foundation nie istnieje możliwość prostego przyswojenia informacji przez mózg podczas snu. Co więcej nocne słuchanie CD z językiem obcym raczej negatywnie wpłynie na jakość odpoczynku.

Warto zainwestować w materiały do nauki języka obcego, choć oczywiście należy uczyć się w dzień, a noc pozostawić na sen. Badania University College London wykazały, że nauka języka obcego jest doskonałym sposobem ćwiczenia umysłu.

  • Ciągłe powtarzanie to klucz do zapamiętywania
Bezmyślne powtarzanie jakiejś frazy lub numeru nie jest najlepszym sposobem na „osadzenie" informacji w mózgu. Kilka badań wykazało, że cykliczne powtarzanie pozostawiając dzień lub dwa między przeglądaniem tekstu, jest najlepszym sposobem zapewnienia, że pozostanie on w pamięci długotrwałej.

Najlepiej zapisać obcojęzyczne słówka, ważne cytaty lub daty urodzin, które chce się zapamiętać, na kawałku papieru i umieścić go na lodówce, można będzie przeczytać te informacje co najmniej raz dziennie. Po około pięciu dniach wspomniane dane powinny zapaść w pamięć.
  • Nowe neurony w mózgu nie powstają
Naukowcy sądzili niegdyś, że nasze mózgi są w szczytowej formie po dwudziestce. Od tego wieku zaś mózg ulegać miał osłabieniu poprzez sukcesywne wymieranie komórek nerwowych. Teraz wiadomo, że nie tak się rzeczy mają. Takie części mózgu, jak hipokamp, który odpowiada za pamięć, jak również opuszka węchowa odpowiadająca za węch, regularnie wytwarzają nowe komórki nerwowe. Uczeni nie uważają już, że wraz z wiekiem następuje dramatyczny spadek neuronów, ale w starszym mózgu mają miejsce inne zmiany strukturalne, neurochemiczne i fizjologiczne.

Mózg ma więcej możliwości, niż się powszechnie sądzi. Nieadekwatne są wiec wymówki seniorów, którzy nie chcą uczyć się nowych rzeczy argumentując, że „są na to za starzy".
  • Krzyżówki pomagają utrzymać umysł w dobrej kondycji
Niestety, silnego efektu nie można oczekiwać, jeśli robi się ciągle te same krzyżówki. Kiedy znajdzie się określony algorytm postępowania, wszelkie łamigłówki stają się łatwiejsze, a chodzi o to, by umysł stawał przed nowymi zadaniami. Dlatego eksperci rekomendują angażowanie się różne gry, układanki, zagadki, takie, które nie wydają się banalne i zmuszają do pewnego wysiłku intelektualnego. Niemniej w celu treningu umysłu polecane są podróże, uczestnictwo w wydarzeniach społecznych, nauka nowego języka czy gry na instrumencie muzycznym.
  • Wykorzystujemy około 10% mózgu
Co w takim razie z pozostałymi 90 procentami? Stwierdzenie to jest nadużywane - to prawda, ze korzysta się tylko z małej części mózgu do poszczególnych zadań i w tym samym czasie reszta mózgu może być "wyłączone z użytkowania", ale funkcjonowanie byłoby niemożliwe, jeśli straciłoby się 90% szarych komórek...

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Kosciol.pl
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy