Strona głównaEdukacjaNobel z ekonomii 2021 przyznany

Nobel z ekonomii 2021 przyznany

Tegoroczną Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii zdobyli: David Card „za empiryczny wkład w ekonomię pracy" oraz Joshua D. Angrist i Guido W. Imbens za metodologiczny wkład w analizę związków przyczynowych".
Nobel z ekonomii 2021 przyznany [fot. nobelprize.org]
Tegoroczni laureaci umożliwili nam zdobycie nowej wiedzy na temat i pokazali, co o przyczynie i skutku możemy wiedzieć dzięki naturalnym eksperymentom. Ich podejście wykorzystuje się już w innych dziedzinach i zrewolucjonizowało ono badania empiryczne, czytamy w ogłoszeniu Komitetu noblowskiego.

„Liczne istotne pytania w naukach społecznych dotyczą relacji między przyczyną i skutkiem. Jak imigracja oddziałuje na poziom płac i zatrudnienia? Na ile dłuższe wykształcenie wpływa na przyszłe dochody? Trudno odpowiedzieć na te pytania, ponieważ nie ma tu czegoś, z czym można by było to porównać. Nie wiadomo, jaki byłby status quo, gdyby imigracja była mniejsza lub gdyby dana osoba nie kontynuowała nauki."

„Jednakże nagrodzeni pokazali, że na te i podobne pytania można odpowiedzieć dzięki naturalnym eksperymentom. Rzecz polega głównie na tym, by wykorzystać sytuacje, w których przypadkowe zdarzenia lub zmiany polityczne sprawiają, że zmienia się sposób funkcjonowania różnych grup ludzi, w sposób przypominający medyczne badania kliniczne."

„Wykorzystując naturalne eksperymenty, David Card przeanalizował wpływ płacy minimalnej, imigracji i edukacji na rynek pracy. Jego badania z lat 90-tych podważyły powszechne przekonania i umożliwiły nowe analizy oraz dodatkowe spostrzeżenia. Ustalenia pokazały m. in., że podniesienie płacy minimalnej nie zawsze prowadzi do zmniejszenia liczby miejsc pracy. Teraz wiadomo też, że dochody osób urodzonych w danym kraju mogą być wyższe w efekcie nowej imigracji, tymczasem osoby, które wyemigrowały wcześniej, mogą ucierpieć. Uświadomiliśmy sobie też, że zasoby w szkołach są znacznie istotniejsze dla przyszłego sukcesu uczniów na rynku pracy, niż dotychczas uważano."

„Dane z eksperymentów naturalnych trudno się jednak interpretuje. Przykładowo, wydłużenie obowiązku szkolnego o rok dla jednej grupy uczniów nie wpłynie na wszystkich w ten sam sposób. Niektórzy studenci i tak by kontynuowali naukę, a wartość dla nich często nie jest reprezentatywna, biorąc pod uwagę całą grupę. Na ile zatem daje się wyciągnąć jakiekolwiek wnioski na temat efektu dodatkowego roku w szkole? W latach 90-tych Joshua Angrist i Guido Imbens rozwiązali ten metodologiczny problem, pokazując, jak należy wnioskować z naturalnych eksperymentów co do przyczyn."

- Badania Carda oraz wkład metodologiczny Angrista i Imbensa dowiodły, że naturalne eksperymenty są ważnym źródłem wiedzy. Ich badania znacznie usprawniły nasze możliwości odpowiadania na kluczowe pytania przyczynowe, co przydało znaczących korzyści społeczeństwu - podsumowują przedstawiciele Komitetu noblowskiego.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Umierać po ludzku
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy