16-11-2021
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Osoby z różnych grup wiekowych wzięły udział w eksperymencie, w którym opuszkami palców miały wyczuć dwie znajdujące się dość blisko siebie igły. Starsi uczestnicy postrzegali te dwa punkty jako jeden, nawet jeśli igły znajdowały się dość daleko od siebie, tymczasem osoby młodsze rozróżniały je jako dwa odrębne punkty, co świadczy o osłabionej percepcji dotykowej seniorów. To zaburzone odczuwanie, którego doświadczają ludzie starsi, idzie w parze z przestrzennym wzmocnieniem aktywności mózgu, które określa się jako mechanizm kompensacyjny.
Nauka i ćwiczenia poprawiające percepcję
- Osłabiona percepcja związana z wiekiem nie jest nieodwracalna; a właściwie można ją poprawić poprzez trening i uczenie się - mówi dr Hubert Dinse z Uniwersytetu Ruhry w Bochum (RUB). Eksperci chcieli dowiedzieć się, czy można przywrócić zaburzoną percepcję związaną z wiekiem i czy rozszerzenie aktywności mózgu zostanie wówczas zmniejszone. Innymi słowy, postanowili dowiedzieć się, na ile trening i nauka mogą skutkować „odmłodzeniem" .
Uczenie się zwiększa aktywność mózgu
Testy z udziałem młodych osób pokazały, że proces uczenia się zwykle ma związek ze zwiększoną i poszerzoną aktywnością . Jeśli zaburzoną percepcję związaną z wiekiem można poprawić dzięki uczeniu się, powinno mieć ono inny wpływ na mózg u osób starszych niż młodszych: zwiększona aktywność mózgu związana z wiekiem powinna zostać osłabiona. Jednak neuronaukowcy z Bochum zauważyli, że jest odwrotnie: procesy uczenia się u osób starszych prowadzą jednocześnie do dalszego wzmocnienia , co oznacza poprawę percepcji.
Komputer pomaga zrozumieć starzenie się i procesy uczenia się
- Postawiliśmy sobie pytanie: jak można wyjaśnić różne skutki zwiększonej aktywności mózgu na percepcję u osób starszych? - mówi dr Burkhard Pleger z RUB. Wykorzystując symulacje komputerowe, pokazano, że zmiany w poziomie aktywności mózgu i percepcji wynikają z osłabienia mechanizmu, który ogranicza rozprzestrzenianie się aktywacji mózgu, dzięki czemu jego aktywność jest skoncentrowana. Uczenie się z kolei zwiększa aktywność mózgu. Mechanizm ten jest obecny zarówno u młodych, jak i starszych ludzi, więc mózg uczy się według tych samych zasad, bez względu na wiek.
Trening popłaca w każdym wieku
- Symulacje komputerowe pokazują, w jaki sposób odmienna aktywność mózgu może mieć różny wpływ na poziom percepcji. Ponadto wyjaśniają, że nie tyle można odwrócić związane z wiekiem zmiany w mózgu, ile raczej je przebudować. Ćwiczenie i nauka opłacają się w każdym wieku, aby pozostać w dobrej formie - wyjaśnia Hubert Dinse.
Na podstawie: