22-10-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jeśli chce się poprawić pamięć, trzeba wykazać ciekawość, mówią uczeni. To bardzo pomocny składnik wszelkiej nauki.
Gdy stymuluje się ciekawość, daje prawdziwą przyjemność. Uczeni z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis przeprowadzili serię eksperymentów, w których badano aktywność mózgu uczestników z wykorzystaniem magnetycznego rezonansu jądrowego. Okazało się, że gdy badani wykazywali ciekawość w znalezieniu odpowiedzi na pytanie, znacznie łatwiej przyswajali i zapamiętywali związane z tym informacje.
Ciekawość wywołuje w mózgu stan, który pozwala na poznanie i zachowanie wszelkiego rodzaju informacji. Umysł staje się niczym wir, który wsysa to, czego chcemy się nauczyć i wszystko, co ma z tym związek, wyjaśniają uczeni.
Badania wykazały, że w zjawisko to zaangażowane są obszary mózgu odpowiedzialne za mechanizmy nagrody (funkcjonujące w oparciu o działanie dopaminy). Wewnętrzna obejmuje te same obszary mózgu, które mają związek z konkretną zewnętrzną motywacją.
Ciekawość pobudza systemy nagradzania, a interakcje między systemami nagrody i hipokampem (obszarem mózgu ważnym dla tworzenia nowych wspomnień) wywołują w mózgu taki stan, w którym z większym prawdopodobieństwem zdobywa się i zachowuje informacje, nawet jeśli nie są one szczególnie interesujące i ważne.
Potencjalnie wyniki dają daleko idące konsekwencje, ponieważ ujawniają szczegóły dotyczące wpływu wewnętrznej motywacji na pamięć. Badania dają szanse na znalezienie nowych sposobów wzmocnienia procesu, na przykład w sytuacjach, gdy naturalny proces starzenia prowadzi do .
Wyniki badan opublikowano w magazynie Neuron.