Strona głównaEdukacja12 sposobów na wyśmienitą formę umysłu

12 sposobów na wyśmienitą formę umysłu

Obawiasz się, że Twoja intelektualna sprawność z biegiem lat pozostawia coraz więcej do życzenia? Jest na to rada! Sekret wiecznej młodości mózgu tkwi przede wszystkim w odpowiednim nastawieniu psychicznym i przekonaniu, że na niemal wszystkie zaburzenia poznawcze jest sposób. A konkretnie 12 sposobów.
12 sposobów na wyśmienitą formę umysłu [© Timur Anikin - Fotolia.com] Po pierwsze, każdego dnia jedz kilka kostek gorzkiej, ciemnej czekolady. Kiedy delektujesz się smakołykiem, w Twoim mózgu uaktywniają się systemy „pompujące” dopaminę, czyli hormon szczęścia (rezultat jego pojawienia się w przestrzeniach między neuronami często objawia się euforią). Owe systemy umożliwiają uczenie się i zapamiętywanie, pomagając tym samym zachować umysł w doskonałej kondycji.

Po drugie, wybierz się na wycieczkę do muzeum, bacznie przyglądając się zgromadzonym tam eksponatom. Później odtwórz tę wizytę, robiąc zarys muzealnej eskapady. Wszelkie pamięciowe czynności, które angażują wszystkie poziomy działania mózgu – recepcję, zapamiętywanie, myślenie – korzystnie wpływają na jego funkcje oraz opóźniają spadek intelektualnej formy.

Po trzecie, wybierz piosenkę, którą lubisz, lecz której słów nie pamiętasz. Napisz tekst, a potem naucz się śpiewać utwór sam. Opanowawszy jedną, czym prędzej sięgnij po kolejną; badania wykazują, że rozwijając umiejętność dokładnego słuchania, doskonalisz rozumienie, myślenie oraz zapamiętywanie.

Po czwarte, siedząc na ławce w parku lub w kafejce patrz prosto przed siebie i nie ruszaj oczami. Skup się na wszystkim, co widzisz, łącznie z tym, co znajduje się w polu widzenia obwodowego, a następnie zrób listę dostrzeżonych przedmiotów, osób. W ten sposób przyspieszysz przepływ neuroprzekaźników, cząsteczek chemicznych przenoszących sygnały pomiędzy neuronami (komórkami nerwowymi); neuroprzekaźniki pełnią kluczową rolę w procesie zapamiętywania i skupiania się.

Po piąte, naucz się grać na nowym instrumencie muzycznym lub powróć do gry na starym. To pomaga nie tylko łagodzić obyczaje, lecz przed wszystkim koordynować i zespolić współzależne funkcje mózgu takie jak: słuchanie czy przełożenie nutowego zapisu na muzykę.

Po szóste, układaj puzzle; wybierz jednak takie, które składają się z co najmniej 500 części. Wieloelementowe układanki rozwijają wyobraźnię, ponieważ wymagają umiejscowienia brakujących fragmentów właśnie w sferze wyobraźni oraz nieustannego przerzucania uwagi z pojedynczego elementu skomplikowanej i fragmentarycznej układanki na całość.

Po siódme, ścisz telewizor. Sprawdź, czy po skoncentrowaniu się nadal słyszysz tak dobrze, jak wcześniej. Dzięki temu ćwiczeniu znakomicie poprawisz słuch, co pozwoli uchwycić każde słowo podczas rozmów z innymi.

Po ósme, trenuj rzuty piłką lub, jeśli czujesz się na siłach, żonglerkę. Według badań, trening na tylu poziomach doskonali koordynację obszarów mózgu odpowiedzialnych za sprawność wzrokową i motoryczną.

Po dziewiąte, spróbuj od czasu do czasu w samotności zająć się rozwiązywaniem krzyżówek czy robótkami ręcznymi. Zobacz, czy dzięki koncentracji będziesz w stanie wykonać te czynności szybciej i sprawniej. Zwiększając stopień trudności zadań, ponownie angażujesz uśpione rutyną obszary mózgu.

Po dziesiąte, jeśli jest praworęczny, używaj również lewej ręki do wykonywania zrutynizowanych czynności, np. mycia zębów. Kiedy nabierzesz wprawy, przejdź do bardziej skomplikowanych, jak jedzenie. To ćwiczenie pobudzi do działania miliony neuronów w Twoim mózgu.

Po jedenaste, dodaj do codziennej diety jagody. Badania dowodzą, że te drobne owoce zawierają pewien typ fitoestrogenów, których składniki (lignany) poprawiają krążenie krwi w mózgu, sprawiając, że rośnie ilość połączeń międzykomórkowych. Dieta bogata w lignany korzystnie wpływa na stan pamięci krótkotrwałej oraz równowagę.


Po dwunastce wreszcie, nie zapomnij o porcji wysiłku fizycznego. Wybierz dyscyplinę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i temperamentowi: spacery, jazdę na rowerze, pływanie. Każda forma gimnastyki ma pozytywny wpływ na tzw. zakręt hipokampa, części układu limbicznego, która odpowiada za uczenie się, zapamiętywanie oraz produkcję nowych szarych komórek.

Katarzyna Dubrownik / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 20:02:17, 20-10-2006 eurydyka

    A po trzynaste, nie przejadaj się. Raczej mniej niż skromnie z przewagą jarzyn i owoców.
    Badania na szczurach wykazały,że te które dostawały mniej a jeszcze musiały wykonać różne zadania, żeby coś zjeść, były w zdecydowanie lepszej formie psychoruchowej niż te ktore jadły dowoli. Otyłe zapadały na wiele chorób z niedomogami serca i nowotworami włącznie. Znacznie wcześniej przestały interesować się czymkolwiek i w rezultacie wcześniej też umierały. Pozdrawiam
    ... zobacz więcej
  • 23:12:05, 20-10-2006 Balladynia

    Zadne porownania do szczorow do mnie nigdy nie przemowia: szczor jest dziwnie malo podobny do czlowieka!!!
  • 20:11:24, 24-10-2006 kreska

    Tylko zewnętrznie, a i to nie zawsze
    Bo już w tzw. zachowaniach społecznych przejawiaja wiele cech bliskich nam, ludziom.
  • 10:45:31, 28-04-2009 formiko

    Takie przypomnienia bardzo sobie cenię. W codzienności człowiek zapomina o tych prostych zasadach. Zaraz wsiadam na rower i połączę kilka elementów, aby zmobilizować mój mózg do pracy. Pozdrawiam aktywnych.
  • 14:12:11, 28-01-2010 JKalina

    A ja jeszcze do tego wszyskiego dodałabym suplementację kwasami omega3 . Można o tym poczytać na www.marinex.com.pl
  • 19:47:25, 31-01-2010 bronczyk

    Ta czekolada bardzo wskazana. Zaraz sobie zjadłam parę tabliczek i teraz przystąpię do innych zadań.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Pola Nadziei
  • Hospicja.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X